Hírek - Intézmények hírei

Határtalanul! - Kárpátalján

Gárdonyi Géza Tagiskola
A „Határtalanul!” program keretében felejthetetlen négy napot töltött tizenkét gárdonyis diák Kárpátalján, az Ádám Jenő Általános Iskola tanulóival.

A program célja, hogy az anyaországbeli diákok megismerjék a határon túli magyarokat és kapcsolatokat építsenek. A tanulmányi kirándulás során történelmi emlékhelyeket látogattunk meg, melyek közül elsőként Munkács várát tekintettük meg. Az előkészületek során alaposan tanulmányoztuk a Rákócziak és a Zrínyi Ilona történelmi jelentőségét. Így felemelő érzés volt megkoszorúzni az őket ábrázoló szobrokat.

Kárpátalja legnagyobb városában Ungváron, ortodox és görög katolikus templomot is megtekintettünk. Sétát tettünk egy skanzenben, ahol a hucul népi építészet jellemzőit láthattuk, melyekről vázlatrajzokat is készítettünk.
Utunk második napján a szolyvai emlékparkban jártunk, mely a Kárpátaljáról "málenkij robotra" elhurcolt magyaroknak állít emléket. Majd a Kárpátok bércei felé vezetett az utunk. A Latorca folyó mentén haladva egyre magasodtak a hegyek és számos természetföldrajzi jelenséget megtapasztalhattunk. A sebes folyású hegyi folyót, a jellemző kőzeteket, a magassági növényövek elhelyezkedését. A Vereckei-hágónál épült Honfoglalási emlékműnél állva, elénk tárult az a kép, amit a honfoglaló magyarok isláthattak. Az emlékműnél koszorút helyeztünk el, elénekeltük a Himnuszt és a Honfoglalás című dalt. Innen arra a pontra mentünk, ahonnan Feszty Árpád a Magyarok bejövetele című körképének vázlatát készítette. Csoportokba szerveződve mi is készítettünk egy-egy vázlatot. Ezután még számos emlékhelyet látogattunk meg, amelyek a magyar történelemi örökségünk részét képezik.

A program során két alkalommal találkoztunk egy kárpátaljai magyar iskola diákjaival. A mezőgecsei vendéglátóink ötvenhatan tanulnak az intézményben. Bemutatkozó kulturális műsorral vártak minket, melyet mi is viszonoztunk. A szombati napon náluk volt tanítás: meghívtak minket, és részt vehettünk egy tanórán is. Majd focimeccsen mérkőzött meg a két iskola. Ezt követően játékos sportvetélkedőn szórakoztunk. Kedves vendéglátóink mindannyiunkat ebéddel kínáltak meg, ami nagyon finom volt. Pillanatok alatt személyes ismeretségek kötődtek, címeket cseréltünk, megajándékoztuk egymást. Szeretnénk ezt a kapcsolatot tovább ápolni! A kirándulás alatt a beregszászi Református Kollégiumban aludtunk, étkeztünk, ahol sok kedves, melegszívű emberrel találkoztunk.

Köszönjük mindenkinek ezt az élményt, a támogatóknak, a szervezőknek, a tanárainknak!